9 שיעורים מסטיב ג’ובס

סטיב ג’ובס הוביל את המהפך הגדול ביותר בהיסטוריה של אחת החברות המובילות בעולם. אפל לא פעם עמדה בפני פשיטה רגל, אך חיש מהר חזרה לשוק והשתקמה… היום חברת אפל הינה אחת מ-10 החברות הגדולות והרווחיות ביותר בעולם. איך כל זה ייתכן? מה גרם לסטיב ג’ובס ולחברה שהקים לגדול לממדי ענק? אנחנו טוענים שזאת המתנה האישית שלו, במילים פשוטות רוב מה שהביא היה שיווק גאוני. לפניכם 9 שיעורי שיווק שניתן ללמוד מסטיב ג’ובס המנוח, תיהנו.

סטיב לא היה משקיע גדול, לא קנה בגדים יפים ואפילו לא החליף בית כשהתעשר, אבל מסתבר שסטיב בזבז לא מעט כסף על הכשרה ולמידה. סטיב היה חכם מספיק כדי להשקיע בדבר הכי רווחי שמצא – ידע. סטיב איגד סביבו את האנשים הטובים ביותר שיכול היה למצוא בכדי ללמוד מהם את המיומנויות שהיה זקוק להן להצליח. אחד ממוריו הראשונים היה רג’יס מק’קנה שהיה אחד ממשווקי הענק של עמק הסיליקון. כך הוא למד להרשים את המשקיעים ובכך להביא את המשקיעים להשקיע באפל. 

מעוניינים לבחון את התאמתכם ולהצטרף למהפכת הסחר הדיגיטלי? השאירו פרטים ואחד ממנהלי הסחר שלנו ישמח לסייע בבדיקת התאמתכם.

לאחר שגייס משאבים כלכליים, נעזר במייק מרקולה שהיה מהנדס בהכשרתו, אך בפועל עבד בשיווק באינטל. הוא הצטרף לאפל כעובד ועזר ביצירת בסיס רחב של עקרונות יסוד המנחים את אפל עד עצם היום הזה. מאוחר יותר התיידד עם הפרסומאי לי קאלו שיצר את הקמפיין המפורסם ביותר של אפל הלא הוא – “Think Different” כשמסתכלים על זה, מתחילים להבין שלא משנה עד כמה טוב היה סטיב ג’ובס במה שעשה הוא לא נמנע מעזרה, סטיב זיהה דפוסים שכבר עובדים אצל חברות אחרות ואימץ אותם בעבורו, לא היה כאן מקום לטעות.”אם זה כבר עובד בעבור מישהו אחר, זה יעבוד גם בעבורי” חשב. ובכן, סטיב גם מצא מדריכים נהדרים שעזרו לו ולא פחד להודות שהוא זקוק לעזרה.

צרו מוצר נהדר

הסוד של סטיב ג’ובס כך מספרים מקורביו היה לשלוט, הוא היה שולט גם במוצרים וגם בתהליך השיווק. הוא גרם למשווקים להבין שהם מחזיקים בפיסת זהב, להאמין שהמוצר הגדול הבא נמצא כעת בידיהם. כך הפך את משווקי אפל למאמינים גדולים. הוא לא טרח לציין שטויות ומידע שלא רלוונטי, לא חיפש לעגל פינות, סטיב יד כי הוא יצר מוצר נהדר וייחודי שהסקרנות תוביל את האנשים לרכוש אותו.

היו נחושים לעשות את הכי טוב

כאשר אפל השיקה את האייפון, היא הייתה בעלת 3 עקרונות ליבה ברורים. ראשית, אפל הגדירה את קהל היעד שלה, על ידי זיהוי נכון של קהל היעד ידעה כיצד יש לפנות אל לקוחותיה. שנית, אפל הייתה נחושה לעשות את הכי טוב וכשאנחנו אומרים “להיות הכי טובים בשוק” אנחנו מבינים שבפועל הושקעה עבודה רבה. שלישית, אפל ייחסה את ערכיה לכל דבר שעשתה, ערכיה היו פשטות ואיכות גבוהה שהתבטאו לא רק במוצרים עצמם, אלא גם דרך האריזה, מראה החנויות והפרסומות שלה. עיצוב וטעם טוב זלג מכל דבר שבו נגעה והותירה אותנו הצרכנים שבויים שלה. אחד הטיפים הטובים שנוכל לקבל מסטיב הוא שיווק אחיד, כשמסתכלים על כל חלקי הפאזל של חברת אפל, רואים תמונה אחת שלמה, כל הגוונים מדברים את אותה השפה, אחדות פועמת באותו המרקם ופועלת למען אותה המטרה.

אל תפחדו לקחת סיכונים כספיים

סטיב העריץ מוחות גדולים ולא פחד להשקיע כשמדובר בשיווק, דוגמה מצוינת הייתה הפרויקט המסחרי שהקים סביב המקינטוש החדש בשנת 1984. כמו תמיד, ג’ובס החליט ללכת בגדול. הוא שכר את רידלי סקוט שהיה אחד מהבמאים הגדולים של שנות ה-80. סטיב השקיע לערך כמיליון דולר ב-60 שניות של הפקה, יחד הם הפיקו סרטון קצר שהוקרן בהפסקת הפרסומות של הסופרבול. זה אומנם היה סיכום עצום בעבור החברה, אבל ההימור הגדול השתלם, הרווחים שיצאו מהחשיפה הכפילו את ההשקעה.

צרו אירועי תקשורת

היום זה כבר מקובל ליצור אירוע תקשורתי סביב מוצר או חברה, אבל אז בשנת 1984 כשנולד המקינטוש הראשון, סטיב בחר ליצור אירוע שיווקי ראשון מסוגו המלווה בקמפיין ענק. סטיב קנה עמודי פרסום בעיתונים הכי נחשבים, מודעות ברחובות ויצר קהל שהתאגד סביב אירוע אחד קרוב – השקת החנות הראשונה ואיתה גם את המקינטוש הראשון. כל כך הרבה אנשים הגיעו לפרמיירה שזה היה נראה כאילו חברת אפל היא “סלב” בפני עצמה. גם כיום, אנחנו רואים איך אנשים מוכנים לוותר על שעות שינה ולעמוד בקור ימי על גבי ימים כדי להיות הראשונים שירכשו אייפון חדש. איך זה ייתכן? סטיב העניק ערך מוסף דרך המוצר שלו וקרא “לחשוב אחרת”, האם כולם בסופו של דבר רוצים לחשוב אחרת?

שימרו על הסודות

אפל בעלת סוד שהולך איתה במשך שנים, היא מבינה כי גורם ההפתעה הוא שמניע לקוחות לרכוש את המוצרים שלה. הטירוף שמשתולל מאחורי רכישת מוצרי אפל בא מתוך התקווה להיות חלק ממשהו גדול, חדש ומדהים. הרצון להיות הראשונים גורמת ללקוחות להשתגע, סטיב עשה זאת על ידי “הדלפת מידע” כמה חודשים לפני כל השקת מוצר חדש. בתקופת זמן קצרה הוא דאג לטפטף פיסות מידע חיוניות המשמרות את אפקט הסקרנות אצל הלקוחות, סטיב דאג להשתיל רמזים ואפילו שמועות בשביל להפוך את המוצר הנחשק למדובר בציבור. גם אם רוב המידע היה מוטעה זה הספיק כדי להכניס אנשים לטירוף של ספקולציות. סטיב דאג להשאיר את כולם המומים ותמיד השאיר הפתעה קטנה לסוף, לא פעם היה מוסיף משפט קטן בסוף מסיבת עיתונאים, משפט קטן ששינה את כל התמונה. השיעור החשוב שנוכל ללמוד מסטיב הוא שרוב המשווקים בוחרים לרוץ ולספר לכולם כמה שהמוצר שלהם טוב, בזמן שאפל דאגה לגרום לקהל ריגוש ולהדהים את הקהל על ידי שמירה על הסודות שלה.

צרו קהל אוהדים

אולי הדבר הכי גדול שסטיב עשה היה להפוך את לקוחותיו לקהל של תומכים נלהבים. האנשים שעומדים בשורה מחוץ לחנויות אפל בכל פעם שמגיע אייפון חדש? הם לא שם בהכרח בגלל האייפון, הם שם כדי להיות חלק, הם הגיעו כדי להביע את תמיכתם בקהילת אפל. בניית קהילת לקוחות לא שונה מבניית קהל של אוהדי כדורגל, אוהדי אפל לא מחשיבים את עצמם כלקוחות, הם מרגישים כאילו הם חלק ממשהו גדול יותר, חלק מתנועה, חלק ממשימה, משהו שהוא יותר גדול משניתן לתאר במילים.

אל תדברו על מוצרים

שימו לב כי בפרסומים של אפל אין הרבה מילים, בטח שלא הסברים. בפרסומים של אפל גם אם ממש תנסו לחפש לא תמצאו יותר מ-10 מילים בודדות. בקמפיין המסחרי הראשון של אפל אודות המקינטוש אפילו לא הופיעה תמונה אחת של המקינטוש, כל הפרסומת התמקדה אך ורק בחוויה. אותו דבר עם קמפיין “Think Different” שהוביל את האייפון לשיאים, שתי מילים בודדות והרבה רקעים לבנים זה כל מה שהיה צריך כדי להסביר לנו שאייפון הוא מוצר מנצח. תחכום ויוקרה מעידים על אמינות בעיני רבים, הצבע הלבן מקשר את עינינו ישירות אל המוצר. שימו לב כי כלל לא הוזכר תוכן המוצר, לעומת חברות רבות אחרות אשר טורחות להזכיר את טיבו של המוצר, שימושיו ויתרונותיו, אפל משאירה אותנו להחליט לבד. מתוך כך אנחנו לומדים, שבפרסום להעדיף להעניק ערך באמצעות מסרים שתואמים את אופי המוצר במקום להקדיש זמן להסביר את הסיבות למה דווקא כדאי ללקוחות לרכוש את המוצר שלנו.

אם תכנסו עכשיו לאתר של אפל, תוכלו לראות שבאמת יש המון תמונות, בפרסום של אפל מקדישה מאמצים אדירים כדי לומר כמה שפחות, זה מקדם את ערך הליבה של אפל – פשטות. ג’ובס הבין שתמונות מספרות סיפור הרבה יותר מאשר מילים ולכן העניק רק קו מנחה בעזרת מילים משמעותיות.

השתמשו יותר בתמונות ובפחות מילים

אם תכנסו עכשיו לאתר של אפל, תוכלו לראות שבאמת יש המון תמונות, בפרסום של אפל מקדישה מאמצים אדירים כדי לומר כמה שפחות, זה מקדם את ערך הליבה של אפל – פשטות. ג’ובס הבין שתמונות מספרות סיפור הרבה יותר מאשר מילים ולכן העניק רק קו מנחה בעזרת מילים משמעותיות.

כתבה של – Lifehacks

נגישות