חנויות אינטרנט – נכס דיגיטלי

לא רק רווח ממכירות: החנויות האינטרנטיות לכשעצמן הן נכס דיגיטלי הנמכר בסכומי עתק

המהפכה הדיגיטלית שינתה בתוך שנים ספורות את ענף הסחר, מהענפים הוותיקים ביותר בתרבות האנושית (אשר עדויות ראשונות לקיומו לוקחות אותנו עד לתקופת האבן, כ-2.5 מיליון שנים לאחור). מה שהחל עם טפטופים קלים בלבד של רכישות און-ליין, הפך למהפכה חובקת עולם שגלגלה בשנת 2017 כ-2.3 טריליון דולרים. קפיצה של כמעט 100% משנת 2014 והערכות שמדברות על היקף של כ-4.4 טריליון דולרים בשנת 2021.

בקיצור, עם המספרים אי אפשר להתווכח. הסחר הדיגיטלי צומח, מתפתח, גדל ומתפשט. המחסומים הגיאוגרפיים נשברים, שלא נאמר מתרסקים, הטכנולוגיות משתפרות ואין ספור שחקנים (ביניהם צרכנים ומוכרים) נכנסים לזירה.

מעוניינים לבחון את התאמתכם ולהצטרף למהפכת הסחר הדיגיטלי? השאירו פרטים ואחד ממנהלי הסחר שלנו ישמח לסייע בבדיקת התאמתכם.

פעילות הסחר המקוון כנכס דיגיטלי לכל דבר ועניין

אחת התופעות המעניינות והחשובות שהתקדמו במקביל לתנופה בסחר המקוון היא העובדה שחנויות אינטרנטיות הפכו לנכס דיגיטלי של ממש. כלומר, לא רק שפעילותן מאפשרת להניב תשואה משמעותית הנובעת ממכירות המוצרים, אלא שהחנות עצמה הינה נכס שערכו גדל.

הנה, למשל, חברת האחזקות לפידות דווחה לאחרונה (מאי 2017) על כך שהיא שוקלת להנפיק את פעילות הסחר הבינלאומית של הקבוצה, הממותגת תחת השם Alpros, לפי שווי של כ-150 מיליון דולרים. המעניין הוא שקבוצת אלפרוס לא מחזיקה במלאי המוצרים, אלא מתפקדת כפלטפורמת המשך לאתרי מסחר (בעיקר אמזון), כאשר היא מקשרת בין הלקוח לספק, עד לשינוע הסופי של הסחורה ליעדה[1].

דוגמה נוספת ניתן למצוא אצל חברת סומוטו הישראלית, אשר דיווחה ביולי 2017 על כוונתה לרכוש חברת אינטרנט פרטית בתחום המסחר האלקטרוני באמזון בעלות של כ-12 מיליון דולרים (במזומן ובמניות)

אתרים ייעודיים למכירה וקנייה של חנויות אינטרנטיות

הדוגמאות האלה הן כמובן רק מעט המחזיק את המרובה. רכישה/מכירה של חנויות אינטרנטיות בפלטפורמות מסחר דיגיטלי הפכה לחלק בלתי נפרד מהמשחק. ישנם אתרי אינטרנט ייעודיים וזירות מסחר הפועלים באופן ממוקד בנישה הזו.

חלקם מופעלים תחת פלטפורמת סחר מוכרות (כמו האתר Shopify Exchange מבית Shopify) וחלקם “פרטיים לחלוטין” (כדוגמת Flippa, Empire Flippers, Side Projectors, Sedo, FE International, WeSellYourSite ועוד)

במילים אחרות, כניסה לעולם הסחר האלקטרוני מקפלת בחובה הזדמנות כפולה. ראשית, ההזדמנות הבסיסית והמרכזית של המהלך אשר טמונה ביצירת הכנסה פאסיבית הנגזרת מתמהיל המכירות וניהול החנות. שנית, נכס דיגיטלי שמשתבח עם הזמן ואשר מאפשר את מכירתו As-Is במידה שבעליו מעוניין “לרדת מהגלגל”.

בין חנות דיגיטלית לדירה להשקעה – גם תשואה וגם עליית ערך

רבים מהמומחים העוסקים בתחום מגדירים, בצדק, את החנויות באמזון ואתרי המסחר האחרים כ”נכסי נדל”ן דיגיטלי”. בדומה לדירה להשקעה, גם ערכה של חנות באמזון או באי-ביי (או בכל פלטפורמה אחרת) עשוי לצמוח משמעותית. כמו בשוק הנדל”ן המגמה היא בכיוון חד למעלה, אך בניגוד לשוק הנדל”ן ההון הראשוני הדרוש לטובת הכניסה למערכת המקוונת לא מחייב נטילת הלוואות או משכנתאות.

נכון, דרושה השקעה ראשונית ובעיקר מומלץ לבצע את התהליך ביחד עם חברה מקצועית. עם זאת, התשואה השנתית בגין ההשקעה עשויה להניב רווחים כבר בטווח הקצר והבינוני. בדיוק כמו השקעה בנדל”ן, ערכה של הפלטפורמה הדיגיטלית לכשעצמו עולה. כלומר, כאשר בעל חנות מעוניין למכור נכס דיגיטלי בשווקים האינטרנטיים העוסקים בכך, הוא עשוי לקבל תמורה מלאה בעבור השקעתו. בחנויות מוצלחות אף ליהנות מרווחים ניכרים.

רף הכניסה עולה וההזדמנות עלולה לחלוף?

לכל מה שנאמר לעיל יש להוסיף היבט בעל משקל רב, המחזק עוד יותר את הקשר שבין חנויות מסחר באינטרנט למונח “נדל”ן דיגיטלי”. ככל שהסחר האלקטרוני גדל, וככל שהתופעה הופכת לגלובלית, כך עולה בהתמדה רף הכניסה. הן מבחינת השקעה, הן מבחינת בידול והן מבחינת טכנולוגיה.

אם ניקח כדוגמה את פלטפורמת הסחר המובילה, אמזון, כמעט כל מומחה העוסק בתחום יעיד כי פתיחת חנות באמזון בשנת 2018 אורכת זמן כפול משנת 2016. אמזון הקשיחה את תנאי הכניסה, הגבירה את הפיקוח, מפעילה כלים מתקדמים לניטור הפעילות ובעיקר מעדכנת מעת לעת את התהליך הבירוקרטי מולה. אמנם היום עדיין כל אחד יכול לפתוח חנות באמזון, אך לא מן הנמנע שבעתיד רף הכניסה יהיה גבוה מרף ה”אדם הסביר”.

זאת ועוד, קיים פער בין חנויות הפועלות באופן “עצמאי” לבין חנויות הנעזרות בחברות מקצועיות המנווטות אותן בתוך פלטפורמת הסחר. זהו אפוא הבידול הטכנולוגי שיכול להיות ההבדל שבין מיקום ודירוג גבוה למיקום ודירוג נמוכים של המוצרים הנמכרים בתוך זירות המסחר. דירוג שמשמעותו חשיפה, וחשיפה שמשמעותה תשואה ורווחים.

אם נחזור שוב להשוואה בין נכסי נדל”ן להשקעה לבין נכסי נדל”ן אינטרנטיים, מדובר למעשה במעין “ניצול הקרקעות הפנויות”. מאות מיליוני מוכרים וקונים מצטרפים בכל חודש למהפכת הסחר המקוון, ויש מי שסבור כי קרוב היום שבו יהיה קשה מאד להיכנס לתחרות. הן בשל הקושי להתחרות בחנויות הוותיקות (שמסתמכות על טכנולוגיות, ותק וניסיון), הן משום שתחומים רבים “יגיעו לרוויה”, והן מכיוון שההליך הבירוקרטי מצד פלטפורמת הסחר יהפוך למורכב ומסועף עוד יותר.

מי שישכיל להיכנס מבעוד מועד ולנצל את חלון ההזדמנויות הנוכחי, יחזיק בידיו בבוא היום בנכס דיגיטלי רב-ערך. כזה אשר רבים ירצו לרכוש אותו ולשלם בעבורו באין ספור אתרים וזירות הפועלים במיוחד לשם כך.

נגישות